Med få og enkle trin kan du skrive den bedste opgave i gymnasietiden. Vi har remset dem op hernedad, så se om du kan følge med, så du også kan få 12 for din kommende opgave.
Læs kravene igennem
Det er megatræls at blive trukket en karakter ned, fordi man ikke har læst opgaven godt nok igennem. Så husk at sørge for, at få alle elementerne af opgaven med. Hvis du skal analysere, så husk ikke kun at beskrive, men rent faktisk gå i dybden med analysen.
Sæt tid af
Det er ikke, fordi man behøver at bruge 10 timer på at skrive en god opgave, tværtimod. Hvis man sætter fokuseret tid af, så kan man sagtens gøre det langt hurtigere end de fleste af kammeraterne. Så læg skærmene væk og koncentrer dig fuldt ud i en time eller to, så står du med en meget bedre opgave end den, du tager alt for lang tid om. Så glemmer man nemlig ofte problemstillingen og så bliver konklusionen helt hen i vejret.
Tag dine pauser
Det er også vigtigt at holde pauser. Selvom det kunne være lækkert at skrive en opgave på en time, så kan ingen arbejde superkoncentret i en time (på nær supercomputere selvfølgelig). Det kan være, at man har brug for en gåtur eller en lækker massage. Massage er nemlig med til at sætte blodomløbet i gang og øge koncentrationen. Find de bedste massagestole her, så slipper du for at få nogen til at massere dig.
Ret den igennem
Selvom du er en haj til komma og aldrig har lavet en stavefejl i dit liv, så kan der altid forbedres noget. Sætninger kan formuleres mere præcist, noget kan kortes ned mens andet skal uddybes. Det er derfor utroligt vigtigt at læse sit skidt i gennem, ellers går det først helt galt. En lærer trækker typisk én ned 1-2 karakterer, selvom opgaven er megagod, blot dårligt skrevet. Derfor skal man altså læse den igennem.
Vær stolt af din indsats
Lige meget, hvilken karakter opgaven kommer tilbage med, så skal du være stolt af dig selv. Du har præsteret at skrive den bedste opgave, du kunne og aflevere den. Det skal du holde fast i, også når du er skuffet over resultatet. Det er desuden en god idé at spørge læreren om, hvad du kunne have gjort bedre – lige meget, om du har fået 12 eller 02. Så kan du nemlig være endnu bedre til næste gang.